Bianca Kronlöf, Elin Söderquist och Nina Haber är GRUPPEN.

GRUPPEN levererar

2013-02-22 | Elin Weiss padlock

KULTUR

Den feministiska teatertrion GRUPPEN hade i veckan sitt sista Göteborgsframträdande i Stora Teaterns Klubben med krogshowen GRUPPEN GOES ONDA KVINNOR innan de sedan fortsätter till Stockholm. Elin Weiss hinner precis se föreställningen innan den drar vidare och skrattar precis hela tiden.

GRUPPEN: Nina Haber, Elin Söderquist, Bianca Kronlöf.

Ljusdesign: Isabelle Oldenqvist.

Kompositör: Emil Roijer. Ljuddesign: Rasmus Persson.

GRUPPEN öppnar livfullt med sång och dans och beskriver showen och vad dom kommer att framföra. De är dramatiskt klädda och använder sig av mycket glitter och fjädrar och sedan mer glitter. Första till sista ord är teatraliskt framfört och enormt underhållande och GRUPPEN ångar på under hela föreställningen och avväpnar direkt publiken och fångar vårt intresse samt får oss att slappna av. GRUPPEN beskriver hur kriminella kvinnor ses, och vad dom säger, i klassiska dramor, i Disneyfilmer och i medier. Fakta och studier presenteras tillsammans med deras egna tolkningar och uppfattningar och ger en balanserad och inte alltför tung eller svår dialog.


GRUPPEN står för allt och gör det mycket bra

GRUPPENs framträdande är mycket utmärkande men verkar inte kostsamt och GRUPPEN står verkligen för hela framträdandet, allt ifrån kostymer till rekvisita. De springer fram och tillbaka, men det tar inte från deras teater, nästan tvärtom. De lyckas mycket väl med att göra mycket av lite. De har även balanserat sina dialoger och alla tre skådespelare får lika mycket plats och imponerar inte bara tillsammans utan även var för sig. Deras olika personligheter kommer ut i showen trots att de är mycket tajta. Allt som GRUPPEN delar med sig av är lysande och hysteriskt roligt.


Publiken skrattar under hela föreställningen

Jag tycker om allt i föreställningen och jag, tillsammans med resten a publiken, skrattar nästan oavbrutet under timmen som går. Min favoritscen är nog deras koreograferade dans till Britney Spears Oops I did it again som är fantastiskt rolig och är en träffsäker parodi på typisk popdans. GRUPPEN är verkligen inte rädda för att ge av sig själva och att även driva med sig själva och sin egna föreställning. De är otroliga duktiga på att, med kroppsspråk och även små rörelser, porträttera hur män ”ska vara” och hur kvinnor ”ska vara”.

GRUPPEN är väldigt vältaliga och artikulerar trots farten i deras dialoger. Tal och sångtext är välskriven och humor blandas med allvar. GRUPPEN är enormt snabba, roliga och rör sig konstant. Flera gånger under föreställningen undrar jag hur de orkar hålla igång men intensiteten håller i sig.


Klubben känns för liten för GRUPPEN

GRUPPEN GOES ONDA KVINNOR är proffsig, väl uttänkt, smart och extremt rolig och underhållande men jag är inte säker på att Klubbens lokal gör föreställningen rättvisa. GRUPPEN sa i en intervju till Feministiskt Perspektiv att de skulle utnyttja alla vrår av scenen och det gör dom verkligen. Dom jobbar och sliter med att göra det bästa av lokalen men ibland blir det svårt att se och ta till sig allt kroppsspråk och fullständig koreografi. Det blir aningen lättare när GRUPPEN flyttar sig från trappan och övervåningen till golvet på entreplan. Flytten innebär dock att även publiken får omorganisera och det blir lite rörigt i pausen.

Teater som utsöndrar feminism

GRUPPEN GOES ONDA KVINNOR känns som ett fräsch motstånd mot de kritiker som hävdar att feminister ser genom fingrarna för att positivt särbehandla kvinnor. GRUPPENs framträdande är därför en motbevisning på sådana kommentarer och det är också därför feministiskt teater är så viktig. Skådespelarnas feministiska tankar kring kön, genus, beteende och sociala påtryckningar märks väl och publiken får sig en tankeställare och kan ifrågasätta och reflektera över genus och kön. GRUPPEN framför kritik och skapar verkligen en diskussion.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: