Pia Laskar

Kulturfest firade Salongsberusat

2011-08-05 | Suzanne Vikström padlock

KULTUR

Med inspiration från 1920-talets Paris höll kaféet Copacabana i Stockholm litterär salong under åren 2003-2005. Nu har föredragen samlats i antologin Salongsberusat. Feministiskt Perspektiv var med på releasfesten.

FAKTA

Läs mer om Salongsberusat här: www.charliebykabusa.se

Copacabana anordnar CLT (Copacabanas Litterära Tisdagar) en gång per månad. Håll utkik på www.kafecopacabana.com efter CLT Special den 31 augusti – en box full med konst.

I söndags avhölls "Pre-Pride kulturexplosivt" på kafé Copacabana och Bio Rio. Evenemanget inleddes med releasefest för boken Salongsberusat och pågick hela kvällen med författarläsningar, filmkonst, och fotografier.

Feministiskt Perspektiv var där och träffade bokens redaktörer och medförfattare Pia Laskar och Ingrid Svensson.

– Det är ett kulturhistoriskt projekt och det är viktigt att kunna sin egen historia och att lyfta fram dem som bröt mot normerna. Vi vill lyfta fram nya perspektiv och tänka nytt kring gamla frågor men också ställa nya frågor, sa Pia Laskar om varför man ska läsa boken.

Ett fyrtiotal minglande personer på café Copacabana med bubbel i ena handen och tilltugg i den andra tystnade samtidigt när Pia Laskar klev upp på en stol. Med stolthet presenterade hon Salongsberusat, en antologi utifrån föredragen vid Litterära salongen på Copacabana 2003-2005.

Boken kan beskrivas som två års kokande litterär och feministisk aktivitet på kafé Copacabana. En tid som de båda grundarna till salongen minns med glädje

.

– Det har varit fantastiskt, underbart och lustfyllt, sa Pia Laskar.

– Vi har bidragit till ett kulturskapande och kunnat vara en motkraft, sa Ingrid Svensson.


Parissalonger inspirerade

Pia Laskar och Ingrid Svensson delar samma intresse för den samkönade sexualitetens kulturella uttryck och historia i 1920-talets Paris med dess modernistiska författare, boktitlar, små tidskrifter, förlag och boklådor.

De konstaterade hur viktigt det var för de modernistiska kvinnorna att driva egna salonger, tryckerier, förlag, tidskrifter och bokhandlare för att kunna bryta mot litterära normer och genreregler. Idén till Litterära salongen tog form.

För att kunna göra verklighet av idén fick de hjälp av forskaren Ulrika Dahl och hennes dåvarande partner Susanne Mobacker. Den senare beskrivs i boken som ”den litterära kocken” som trollar med både texter och mat, och höll då på att rusta upp en lokal vid Hornstull för att starta ett kafé.

Salongen började i september 2003 och avslutades i maj 2005, och nu finns en del av salongens dynamik med i boken i form av texter med nya perspektiv och diskussioner. Förutom redaktörerna själva medverkar bland andra Tiina Rosenberg, Mian Lodalen, Anna-Maria Sörberg och Kristina Fjelkestam.


Öppenhet och olikheter

Pia Laskar skriver i bokens inledning att författarna ville injicera nya perspektiv i samtidens diskussioner om konst, litteratur och vetenskap. Laskar förklarar:

– Jag tänkte till exempel på queerteorin som beskriver en begärstriangeln som utgår ifrån två män och en kvinna och där männen begär varandra genom kvinnan. Jag var intresserad av att pröva ett nytt perspektiv och om samma fenomen var gångbar med två kvinnor och en gemensamt åtrådd person.

Ingrid Svensson förklarar sina tankar:

– Jag tänkte på helheten, att se nya infallsvinklar. Jag vill ha med många olika sorters människor och strävar efter en öppenhet.

Pia Laskar flikar in:

– Ja inte bara verka typ i sammanhang endast för kvinnor, utan i en mer blandad kultur. Vi ville bryta upp och ha med olika åldrar, stilar, skapa en mötesplats för queerfeminister som är intresserade av konst, litteratur med mera.

Ingrid Svensson fortsätter:

– Inte att man ska gömma sig i olika rum utan verka i öppna sammanhang, precis som vi gör här i kväll. Människor vill inte bli instoppade i ett fack.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: