Micael ur fotoutställningen med genusföretagande män.

Lek med könsroller på företagsarena

2011-04-15 | Katerina Nilsson padlock

EKONOMI

75 procent av småföretagen i Sverige startas och drivs av män. Vi måste jobba med dem också. Då kommer vi längre i jämställdhetsarbetet. Självklart ska vi inte sluta jobba med kvinnor, men männen måste också med, hävdar de tre kvinnorna som utgör företaget Add Gender.

För en månad sedan skrev Feministiskt Perspektiv att jämställdhetsföretaget Add Gender skulle hålla i eventet ”Stötta manligt företagande”, och i tisdag var det äntligen dags.

Add Gender drivs av Jenny Claesson, Pernilla Karlsson och Sara Ek. Företaget har som mål att bli Sveriges bästa leverantörer av jämställdhet till 2015 och Europas bästa till 2025. Sedan starten 2008 har de deltagit i ett flertal program för att stötta kvinnors företagande. Men nu var det de manliga företagarnas tur.

Jag beger mig till So Stockholm i Kungsträdgården. På plats får jag, och alla andra, en slips med ett nummer på.

Jenny Claesson, varför har ni gett alla slipsar?

-Vi ville leka lite med tanken på vad som händer när folk får en slips på sig. Slipsen är ju en symbol för manlighet.

På väggarna en utställning om manliga företagare av genusfotografen Tomas Gunnarsson. De manliga företagarna som presenteras har fotograferats och intervjuats. Idén till utställningen är hämtad från handböcker för kvinnliga företagare och är en lek med de roller som kvinnor och män tilldelas – i affärsvärlden och i det vardagliga livet. De manliga företagarna har fotograferats i poser som på något sätt skall få dem att se ”omanliga” ut. Intervjuerna, med frågor av typen ”Möter du några hinder och fördomar som manlig företagare?” och ”Hur får du ihop livspusslet?”, belyser på ett smart och roligt sätt de roller män (och kvinnor) tilldelas. Både de intervjuade och vi som betraktare tycker att frågorna är konstiga, men känner igen dem från intervjuer med kvinnliga företagare.

Varför har ni ordnat det här eventet?

-Dels för att vi ville peppa oss själva, det här är vår treårsfest”, säger Jenny Claesson, ”som dessutom nästan sammanfaller med European Equal Pay Day*. Men vi ville också ifrågasätta vad poängen är med att bara stötta kvinnor.

-75 procent av småföretagen i Sverige startas och drivs av män, inflikar Pernilla Karlsson, vi måste jobba med dem också. Då kommer vi längre. Självklart ska vi inte sluta jobba med kvinnor, men männen måste också med.

Vad vill ni uppnå med det här?

-Vi tycker att det saknas en diskussion om hur kvinnligt och manligt porträtteras i entreprenörsvärlden, säger Pernilla Karlsson.

Varför ska ni stötta män?

-Dels för att det är fler män som startar företag och då ger det större effekt att jobba med män. Jämställdhet är inte bara en kvinnofråga. Dessutom finns det allvarliga saker med mäns företagande. De skadar sig mer, har inte tid för familjen, är stressade och mycket av mäns identitet ligger i arbetet vilket blir förödande om de blir arbetslösa, säger Jenny Claesson.

Borde manliga företagare bli mer kvinnliga?

-Det handlar inte nödvändigtvis om det, utan mer om att alla ska få vara sig själva. Vi vill bara lyfta frågan – det handlar inte om att lyfta fram just män eller tvinga dem vara kvinnliga, säger Pernilla Karlsson.

*European Equal Pay Day är så långt kvinnor i Europa måste jobba in på det nya året för att tjäna lika mycket som männen föregående år.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: