Utmaning av näringslivet i Skåne tog feministisk skruv

2011-05-06 | Charlotte Haider padlock

EKONOMI

Inför kvinnodagen den 8 mars i år publicerade Thomas Frostberg en krönika i Sydsvenskan om det årliga ratracet i medierna om de bästa men ändå pliktskyldiga reportagen om ”alla våra duktiga kvinnor” i olika sammanhang.

Under rubriken ”Låt kvinnorna vinna 2011” konstaterade han besviket att de kvinnor som skulle lovprisas och höjas till skyarna den 8 mars hade kunnat ”nå hur långt som helst” om de inte varit kvinnor, utan män.

Men Thomas Frostberg lät det inte stanna där utan han utmanade lokala företrädare för näringslivet att dra sitt strå till stacken. De skulle få chansen att låta kvinnorna bli vinnarna i år och inte bara låta årets 8 mars bli samma läpparnas bekännelsedag som tidigare 8 mars.

Tog skruv

Utmaningen tog skruv och redan en vecka senare hade han fått elva företrädare för näringslivet i Malmö att rannsaka sina jämställdhetssträvanden.

På stående fot gav de, på populär läsarplats i Sydsvenskan, mer eller mindre omfattande löften för att öka jämställdheten i deras respektive företag. Nedan återges en del av de löften som nu får bli en hederssak mellan löftesgivarna, Thomas Frostberg och jämställdheten.

Vi på Feministiskt perspektiv ser fram emot en uppföljning, famåt mars 2012.

Från några av storkoncernernas chefer i regionen kom personliga löften om bland annat:

  • Att varje person i ledningsgruppen ska utse minst en kvinna till sina respektive team före årets slut.

    >
  • Att aktivt stödja det utvecklings- och mentorprogram för kvinnor som startades i april och som jag förväntar mig ska innebära att minst 50 procent av deltagarna har nått en chefsposition, alternativt en högre chefsposition, senast tolv månader efter att programmet har avslutats.

  • 25 procent av vår koncerns anställda är kvinnor och då är det rimligt att vår ambitionsnivå är att 25 procent av cheferna är kvinnor. För att göra den ambitionen mer realistisk ska 25 procent av deltagarna i våra chefsutvecklingsprogram vara kvinnor.

  • Jag lovar att arbeta aktivt för att minst 15 procent av koncernens högsta chefer är kvinnor inom ett år. För tre år sedan var den siffran noll.

  • Från andra företagsledare kom bland annat följande löften:

  • Vårt mål för 2011 är att anställa ytterligare sex medarbetare, minst tre av dem ska vara kvinnor.

  • Lika många kvinnor som män i paneler, som talare/konferencierer – det har företaget kört ett år och vi lovar att fortsätta.

  • Jag ska vara en förespråkare för kompetens och då kommer fler kvinnor att ta plats för de har längre utbildningar. Männen får det tuffare framöver. Diversitet är nyckelfaktorer när vi ska bygga framgångsrika företag.

  • För er som vill läsa Thomas Frostbergs krönikor lägger vi in länkarna nedan.

    Fotnot: Thomas Frostberg är krönikör och redaktör för Sydsvenskans näringslivsdel.

    http://blogg.sydsvenskan.se/frostberg/2011/03/05/lat-kvinnorna-vinna-2011/

    http://blogg.sydsvenskan.se/frostberg/2011/03/12/elva-loften-for-jamstalldhet-2011/

    Verktyg


    Skriv ut

    Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

    annons: