Genusvetare lär ut vägen till lönsamhet

2011-04-08 | Christine Ruge Bentzen padlock

EKONOMI

-Framgångsrika företag producerar för framtidens kunder och framtidens kunder är ett utsnitt av mångfaldssamhället. Det är kunder födda som är födda i Sverige, utlandsfödda, flickor och pojkar, kvinnor och män. Framtida framgång garanteras inte av en jämställdhetspolicy som skrevs när lagen om jämställdhet kom år 1980.

Nasrin Isfandary, en av grundarna till företaget Gendereye.

Nasrin Isfandary och Karin Gagner driver tillsammans företaget Gendereye och erbjuder företag, skolor och organisationer hjälp att komma igång med den interna utvecklingen av jämställdhetsarbetet.

-Men egentligen kan man säga att vi erbjuder såväl resultat- som lönsamhetsutveckling. Ett tillämpat genusperspektiv är en av de viktigaste framgångsfaktorerna framöver, säger Nasrin Isfandary.

Kvinnor fattar köpbesluten

Det är välkänt att kvinnorna står för övervägande delen av familjens köpbeslut och invandrare i Sverige förfogar över flera hundra miljoner i köpkraft. Enligt Nasrin Isfandary är vinnarna av båda gruppernas pengar såklart de företag som vänder sig till dem. Hon drar en parallell till vilka pappor det är som utnyttjar rätten till pappaledighet fullt ut. Hon konstaterar att det generellt sett är de män som både är högutbildade och välavlönade, och egentligen har mest att förlora rent ekonomiskt på en pappaledighet. Skälet till att den gruppen tar pappaledigt är att välutbildade och högavlönade också nås information av om fördelarna med att båda föräldrarna är hemma hos barnen.

-Det handlar om målgruppsinriktad marknadskommunikation i båda fallen , förklarar Nasrin Isfandary. Hennes eget engagemang har också vuxit med ökad kunskap. Hon ett förflutet som styrelsemedlem i Alla Kvinnors Hus och vice ordförande för Terafem samtidigt som hon har läst kulturgeografi, demografi, sociologi. Nu har hon en fil kand i genusvetenskap och fortsätter med masterprogrammet i genusvetenskap.

Vill nå förskolorna

En målgrupp som Gendereye sneglar mycket åt är skolan och inte minst förskolan.

-Om framtidens vuxna ska ha ett införlivat genusperspektiv är det redan i förskolan vi måste in. Därför är det viktigt för oss att nå förskolepersonalen och få utbilda dem. Ett företag som redan arbetar i Gendereyes anda är juristbyrån Vinge i Göteborg, uppger Dagens Industri.

Angeredsgymnasiet är en av fyra skolor i Sverige som samarbetar med Vinge i det så kallade Mångfaldsprojektet. Projektet startade 2002 och syftet är att öka andelen jurister med utländsk bakgrund. De övriga tre skolorna är Ross Tensta, S:t Botvids i Stockholm och Malmö latinskola i Malmö, alla är de skolor med hög invandrartäthet.

-För att få respekt och acceptans för rättssystemet måste juristkåren representera samhället bättre. Nästan 20 procent av Sveriges befolkning har utländsk bakgrund och då är det inte rimligt att det är så få jurister som har det, säger Olof Jisland chef för Vinge i Göteborg till Dagens Industri.

Bättre beslutsprocesser

Saabs förre vd Åke Svensson var ganska ensam inom verkstadsindustrin att sätta upp jämställdhetsmål. Om hans mål ligger fast ska Saab ha 30 procent kvinnor bland sina chefer. Åke Svenssons motivering för ökad jämställdhet i näringslivet är att mångfald i ledningsgrupper ger bättre beslutsprocesser, säger han till Veckans Affärer. Det blir mer dynamik i organisationen och mer mångfacetterat. Nasrin Isfandary erinrar sig ett tillfälle när hon deltog som observatör vid ett kundevenemang som ett bilföretag anordnade.

-Den gången var jag den enda kvinnan i lokalen – men de kanske inte ville ha kvinnliga kunder?

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: